כ״ט בניסן ה׳תשפ״ד

בן גביר ליועמשית: אל תאיימי

בעתיד הלא רחוק, דיאלוג מתוח ומעמיק פורץ בין השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, חושף פסקול מורכב של עמדות נוקשות, עקרונות משפטיים והתמודדות עם השאלה הגדולה – עד כמה רחוק יכול ללכת נבחר ציבור בהגנתו על כוחות הביטחון
בן גביר ליועמשית אל תאיימי

בן גביר ליועמשית: אל תאיימי

איתמר בן גביר, ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה. נבחן את הרקע למכתב התגובה ששיגר בן גביר, את טיעוניו והשלכותיו על המערכת הפוליטית והמשפטית בישראל.

הסכסוך הפוליטי-משפטי נדלק עם פרסום מכתב מצד היועצת המשפטית לממשלה אל מול פעולותיו של שר הביטחון לאומי, איתמר בן גביר, בנוגע לתמיכתו בשוטרים ולוחמים בשטח. בן גביר תקף את היועצת המשפטית במכתב תגובה חריף, טוען שמכתבים אלו אינם מפחידים אותו ולא יעצרו את פעולתו לתמיכה בכוחות הביטחון.

הטענות המרכזיות של בן גביר

הבחנה בין תמיכה להתערבות: בן גביר מדגיש את ההבדל בין התערבות בחקירות לבין תמיכה בלוחמים ושוטרים הפועלים למען ביטחון ישראל.

זכות לביקורת: הוא טוען שכמו כל אזרח במדינה, יש לו הזכות להביע ביקורת על החלטות משפטיות, בייחוד כאלו המעמידות לוחמים ושוטרים בסכנה.

חופש הביטוי: בן גביר מציין כי חופש הביטוי מגיע גם לשרי הממשלה, ודורש ממשרד המשפטים ללמוד לקבל ביקורת.

השלכות על המערכת הפוליטית והמשפטית

הסכסוך בין בן גביר ליועצת המשפטית מעמיד במבחן את גבולות הכוח והתפקידים בין הרשויות השונות במדינה. המאבק על חופש הביטוי, הזכות לביקורת וההפרדה בין תמיכה להתערבות בחקירות מחדד את הדיון על יחסי הכוח בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטית.

הקרב על תמיכה בכוחות הביטחון

במרכז הסכסוך עומדת השאלה על אופן התמיכה בכוחות הביטחון. בן גביר מציין שתמיכתו אינה כוללת התערבות בחקירות אלא נתינת "גב" ללוחמים. הדיון הזה מעלה שאלות על הגבולות בין תמיכה לגיבוי לבין השפעה לא ראויה על הליכי חקירה ומשפט.